Ana içeriğe atla

Gençler için Bilemediklerimiz Listesi

Eğer bu liste daha önce elime geçseydi belki üniversitede araştırma konusu seçmek gerektiğinde sudan çıkmış balığa dönmezdim. İsmi What the #$*! Do We Know!? Türkçesi “Ne #$*! biliyoruz ki?” tercümesi “Ne halt biliyoruz ki?” İmdb notu: 5.3 olan belgeselin geçen bahsi geçmişti. Oradaki bilmemle kilisesinin baş bilmem nesi teyze diyordu ki: “Bulunduğumuz çağa bakın her şeyimiz var, teknoloji hiç bu kadar gelişmemişti. Bilime dair artık çoğu şeyi biliyoruz  vs vs...

Sokrates'tin “Bildiğim tek şey hiçbir şey bilmediğimdir” felsefesinden yola çıkarak üçün beşin, sonsuz yanında sıfır olduğunu bilerek, gençlere neleri bilmediğimizi söylemenin faydası olabilir. Çünkü görünür olan çoğu şey keşfedildi ve gençlere suyun kaldırma kuvveti yer çekimi gibi basit kanunların ötesine geçmeleri gerektiği daha ilkokulda verilmeli ki önleri açılsın...

Neyse misyoner belgeselcilere çamur atacağımıza işimize bakalım. Bildiğimiz bilmediklerimizi sıralayılım. Tabi zaten hiç bilmediğimiz şeyleri yazamıyoruz çünkü bilmiyoruz:) Daha da paradoksa düşmeden başlayalım:

 

1.) Yer çekimin nasıl çektiğini ne kadar mesafede ne kuvvetle etki ettiğini biliyoruz. Ancak bu etkiyi sağlayan tutçuların (gulon) neden elektromanyetik dalgalardan bağımsız davrandığını bilmiyoruz? Türkçesi: Yerçekimi hesaplara göre daha güçlü olması gerekirken deneylerde çok zayıf çıkıyor? (Fizikçi olmak isteyen gençler için güzel bir takıntı malzemesi)

2.) Su katı sıvı gaz hallerinini hangi derecelerde geçtiğini deneylerle ölçtük. Fakat niye derece derece buzlanmıyor da birden 0 derecede buzlanıyor? Ya da neden 100 dereceden sonra buharlaşıyor? (He valla niye?) Edit: Yani burada evrensel sabitlerin neden o değerde sabitlendiği sorusuna bir gönderme var? Elektronun belli bir yükü var. Işığın boşlukta belli bir hızı var. Protonun belli bir kütlesi var kütlesi artmıyor ancak araya nötron sıkıştırınca izolasyon sağlayıp kararlı olmayı sürdürüyor. Suya dönersek 1 Atm basınçta yani deniz seviyesinde saf su neden sıvı kararlılığından vazgeçer, bağların kopmasında hangi parametreler etkili?

3.) Hava tahminlerinde günler ilerledikçe ötesini tahmin etmek imkansızlaşıyor neden? (Evet bu da Kaos Teorisine gider iyi bir başlangıç.).

4.) Evrenin oluşumundaki ilk üç saniyeyi bilmemiz mümkün mü değil mi? (Hah işte bu doğrusal zaman anlayışıyla bu zor.)

5.) Kara delikler delik mi? (Hawking Hocaya sormalıyız.)

6.) Evrenini şişmesi nasıl olur da daha da hızlanır? (Hayda bu Büyük Patlama değil de Büyük Çöküntü demek.)

7.) En küçük taneciği kuark zannederdik; ama çarpıştırdıkça onlarca çeşit tanecik bulunuyor. Hızı daha da artırınca daha da çok tanecik. (CERN'e gidin çocuğum.)

8.) Pi sayısını özel yapan ne? (Filmi bile gaza gelmeye yeterli - Pi 1998 iMDb 7.5)

9.) Evrensel sabitler neden o değerde? ( Elegant Universe  iMDb:8.2 )

10.) Yıldırımın elektriğini depolayabilecek miyiz? (Valla depolasak var ya çok süper iyi olur. Büyük sevap kazanırsınız)

11.) Küresel ısınmayı önemsemeyen bir lideri seçen gerzek seçmenlere can simidi verilmeli mi? (Sosyolojik ekolojik felsefi bir inceleme)

12.) İnsan beyni nasıl bilir? (Bilgi Felsefesi, Bilişsel Bilimler.)

13.) Evrim teorisindeki bulanık aşamalarında neler oldu? (Antropoloji, Arkeoloji, Jeoloji...)

14.) Ay dünyaya ne zaman çarptı ve yörüngesinden ne zaman çıkacak? (Kozmoloji)

15.) Plüton Uranüs'ten de yakına geldiğinde tekrardan gezegen sayılacak mı? Yoksa yolda başına bir şey mi gelecek? (Astronomi)

16.) AIDS, Kanser, Grip gibi hastalıklar veba gibi unutulacak mı? Nasıl? (1 2 3 Tıp)

17.) Mars'a yerleşince şişman bir nesil mi oluşacak? (Uzay Mühendisliği)

18.) Selülitin tedavisi olacak mı? (Dermatoloji)

19.) Yanmayan orman inşa edilebilir mi? (Odunculuk Fakültesi)

20.) Tamamen ekolojik şehirlere yeterli teknoloji varken neden hâlâ geçilmiyor? (Ekoloji)

21.) Dini konularına eğilmek isteyenleri de unutmadık. Aramızda kalsın bilim büyük patlama öncesine dair bir şey diyemiyor. Bence bu konuya eğilip kendinizi ateistlere karşı komik duruma düşmekten kurtarabilirsiniz. Tabi bunu için sağlam bir fizik bilmek gerekiyor. Okuyun araştırın işte işiniz ne. (İlahiyat)

22.) Etik kurallarla dünyayı yeniden inşa edebilir miyiz? (Felsefe)

23.) Mühendisler, sizlere hiç bir şey demiyorum çünkü tüm dünya size çalışıyor.  Mümkünse sektör değiştirin iş bulma şansınız daha fazla olur.

...

Evet, yaratıcılıkları, vizyonları, heyecanları dünyalı okullarca katledilmiş gençler için araştırma konuları listesi oluşturuyoruz var mı ekleyen?

Yorumlar

En Çok Okunanlar

Güneş Dil Teorisinden Ay Dil Teorisine Yolculuk

Güneş Dil Teorisi, Ömer Asım Aksoy döneminden sonra pırıltısını yitirmiş, teknoloji hep geriden takip etmiş, gâvur gogıl’ın, ekşisözlüğün, incisözlüğün bile Türkçe için daha kullanışlı ve yerel bir sözlük olduğu günümüzde, internette gezerken bakın TDK’nın sitesinde neye rastladım. Kaynakları “tarama resim” olduğundan, zengin kütüphanesindeki hiçbir sözcüğün arama motorlarıyla bulamayacağınız bir dökümana... Öncelikle teoriyi öğrenelim sonra da kendi yorumumuzu yapalım, son sözü de size bırakalım.

Kaos Seyir Defteri

Karmaşıklık ve Kaos Teorisi hakkında bulabildiğimiz tüm kitapların, yazıların, videoların kısacası tüm kaynakların listesini oluşturduk.

Makaleler:Kaos'un Keşfi: Kaosun tarihçesi ve felsefesi. Başlangıç için...

Determinizm ve Kaos: Timur Karaçay'ın birçoğumuza ilham veren makalesi. Matematiksel özet.

Go Sorunsalı Ve Kaotik Çözüm Arayışları: Efsane masaüstü "Go" oyunu ile Kaos Teorisi arasındaki bağın irdelenmesi.

Laplace Şeytanı, Kaos ve Kelebek Etkisi: Laplace'ın determinist önermesinden yola çıkarak yazılmış bir tanıtım.

Marksizm ve Kaos Teorisi: Kuramın diyalektik materyalizmle olan ilintileri...

Kaos'a Giden Yol: Laplace Şeytanı'yla başlayan bir serüven bugüne nasıl geldi. Ersan Şahin'in yazısı. (İnternetten beni bulup makalesinde referans gösterme inceliğini gösteren ilk insan.)

“Tıpta Ölümle Barışmak” -Tayfun Gönül ve Gediz Akdeniz

Kaos Videolar:Fraktallar ve Pürüzlülük Sanatı - Benoit Mandelbrot
https://www.ted.com/talks/benoit_mandelbrot_fractals_the_…

Bir Ay şarkısı daha Belinda Carlisle söylüyor "La Luna"

I remember when I met you
Seninle tanışmamı hatırlıyorum
All the stars were hanging in mid-air
Tüm yıldızlar havada aslıydı
In those moments nothing mattered
Bu dakikalarda hiçbirşeyin önemi yoktu
But the way you caught me in your stare
Senin bakışınla beni yakalamandan başka

We were walking, we were talking
Konuşuyorduk, konuşuyorduk
We were laughing about the state of our lives
Hayatlarımızın durumuna gülüyorduk
How our fates brought us together
Kaderimizin bizi nasıl bir araya getirdiğine
As the moon was rising in your eyes
Ay gözlerinde yükselirken
On and on the night was falling
Defalarca gece düşüyordu
Deep down inside us
Derinlerde içimizde
On and on a light was shining
Defalarca bir ışık parlıyordu
Right through İçinden

Ah la Luna, la Luna
Ah Ay, Ay
The night that we fell under the spell of the moon
ayın büyüsüne kapıldığımız gece
Ah la Luna, la Luna
Ah Ay, Ay
The light that will bring me back to you
Işık beni sana geri getirecek
The light of la Luna
Ay ışığı

In the hotels,…